Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Kategóriák / Termékek

Fagyállók

Fagyállók
Cikkünkben bemutatjuk a gépjármű fagyállók szerepét és fajtáit, tekintettel az újabb, elektromos hajtású járművek igényeire is. 

A gépjárművekben használt fagyálló hűtőfolyadéknak többféle feladatot is el kell látnia:

  • Fagyás elleni védelem: A víz fagyáskor kitágul, ami károsíthatja a motor és a hűtőrendszer alkatrészeit (pl. a hűtőt és a hengerfejet). A fagyálló csökkenti a hűtőfolyadék fagyáspontját, megakadályozva, hogy hideg időben megfagyjon és károkat okozzon.

  • Hőátvitel javítása: A fagyálló és a víz keveréke hatékonyan vezeti el a hőt a motorból, fenntartva annak optimális működési hőmérsékletét.

  • Forrás elleni védelem: A fagyálló nemcsak a fagyást akadályozza meg, hanem emeli a hűtőfolyadék forráspontját is. Ez segít megakadályozni a motor túlmelegedését meleg időben vagy nagy terhelés esetén.

  • Korróziógátlás: A hűtőrendszerben lévő víz idővel korróziót okozhat a fém alkatrészeken. A fagyállóban lévő adalékok megakadályozzák a korróziót, ezáltal meghosszabbítják a motor és a hűtőrendszer élettartamát.

  • Kenés: A fagyálló bizonyos alkatrészeket, például a vízpumpát, segít kenni, csökkentve a súrlódást és a kopást.

A piacon többféle összetételű fagyálló található, ezek alapvetően mind etilén-glikol bázisúak, azonban adalékolás és összetevők szempontjából többféle különbség is van közöttük. Azt, hogy melyik fajta fagyálló illik a járművünkhöz, a motorolajokhoz hasonlóan a gyártói előírások döntik el. Mivel a fagyálló alapvetően színtelen folyadék, a színezése, megfestése a víztől való megkülönböztetés miatt is fontos. A gyártók sokszor a hasonló összetételű és típusú fagyállókat hasonlóan is színezik. Ez sajnos nem mindig igaz, az utóbbi időben egyre többféle új színezés jelent meg, ami nem feltétlenül segíti a tájékozódást. Tehát a szín fontos elsődleges információ, de ennél is fontosabb, hogy tudjuk a fagyálló összetételét, illetve a saját járművünk előírását. Európában talán a legismertebb és bizonyos szempontból legkönnyebben áttekinthető a Volkswagen csoport által használt besorolások (G11, G12, G12+, G13, G12EVO, stb.), illetve a BASF által gyártott GLYSANTIN® termékek kódjai (G30, G40, G48, stb.).  Az alábbiakban áttekintjük az egyes típusokat, elterjedtebb gyártói jóvahagyásokat....és színeket.

IAT (Inorganic Additive Technology) – Szervetlen adalékanyag-technológia

  • Összetétel: Etilén-glikol alapú fagyálló, amely szervetlen adalékanyagokat (szilikátokat, foszfátokat) tartalmaz. Az adalékok viszonylag kis mennyiségben vannak jelen és idővel "elfogynak", ezért ennek a típusnak a legrövidebb az élettartama korrózióvédelem szempontjából, cserébe ez az egyik legolcsóbb típus. 
  • Felhasználás: Régebbi, főleg az 1990-es évek közepéig gyártott személygépjárművek, mezőgazdasági gépek, munkagépek, nagy vízterű acél hűtőrendszerek. 2000-es évek utáni járműveiben nem jellemző.
  • Élettartam: Általában 2-3 évente cserélendő.
  • Szín: Zöld.
  • Gyártói megjelölések: Volkswagen G11 (bár ennek magasabb a szilikáttartalma)

OAT (Organic Acid Technology) – Szerves sav alapú technológia

  • Összetétel: Etilén-glikol alapú fagyálló, amely szerves savakból álló korróziógátló adalékokat tartalmaz. Nem tartalmaz szilikátokat vagy foszfátokat.
  • Felhasználás: 1990-es évek közepétől gyártott járművekhez.
  • Élettartam: 5 év vagy 240 000 km körül.
  • Szín: Narancssárga, piros, rózsaszín
  • Gyártói megjelölések: Volkswagen G12, G12+ (ebben már van hibrid korróziógátló is), Glysantin G30, Glysantin G33

HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – Hibrid szerves sav technológia

  • Összetétel: Etilén-glikol alapú fagyálló, amely szerves savakat, szilikátokat és foszfátokat tartalmaz. Kombinálja az IAT és az OAT technológiák előnyeit.
  • Felhasználás: Európai és egyes ázsiai gyártók autóihoz ajánlott.
  • Élettartam: Általában 5 év vagy 240 000 km körül.
  • Szín: Sárga, narancssárga, rózsaszín, kék.
  • Gyártói megjelölések: Volkswagen G12++, Glysantin G48, G05

P-HOAT (Phosphated Hybrid Organic Acid Technology) – Foszfát-alapú hibrid szerves sav technológia

  • Összetétel: Szerves savak mellett foszfátokat tartalmaz. Az ázsiai járműgyártók által kedvelt technológia.
  • Felhasználás: Ázsiai autókhoz (pl. Toyota, Honda), Európában ritka.
  • Élettartam: Általában 5 év vagy 240 000 km.
  • Szín: Rózsaszín, piros, kék.
  • Gyártói megjelölések: Glysantin G64

Si-OAT (Silicated Organic Acid Technology) – Szilikátos szerves sav technológia

  • Összetétel: Szilikátok és szerves savak kombinációja. Főleg az európai autógyártók által használt modern technológia.
  • Felhasználás: Német gyártók (pl. Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen) által használt autókhoz.
  • Élettartam: Hosszú élettartamú, általában 5 év vagy 240 000 km.
  • Szín: Lila, rózsaszín, kék.
  • Gyártói megjelölések: Volkswagen G12++, Glysantin G40, Volkswagen G13, G12EVO

NOAT (Nitrited Organic Acid Technology) – Nitridált szerves sav technológia

  • Összetétel: Szerves sav alapú fagyálló, amely nitrid adalékokat is tartalmaz. Leginkább nehéz tehergépjárművekhez és ipari felhasználásra ajánlott.
  • Felhasználás: Tehergépjárművek, ipari motorok.
  • Élettartam: Hosszú élettartamú, ipari alkalmazásokhoz.
  • Szín: Különböző színek, gyakran sárga vagy vörös.
  • Gyártói megjelölések: Caterpillar EC-1, Cummins CES 14603

Összegzés:

  • Zöld: IAT (szervetlen adalékos, régebbi járművekhez).
  • Narancssárga, piros, rózsaszín: OAT, HOAT (szerves sav alapú, modern járművekhez).
  • Sárga: HOAT, NOAT (hibrid technológiák, európai és amerikai autókhoz).
  • Kék, lila: P-HOAT, Si-OAT (elsősorban ázsiai és német gyártók járműveihez).