A viszkozitási index egy igen gyakorlatias, mértékegység nélküli arányszám. Azt mutatja, hogy a referenciának számító (100 = legjobb, 0 = legrosszabb) olajokhoz képest, hogyan változik egy adott kenőolaj viszkozitása a hőmérséklet (a két referenciapont: 40°C és 100°C) függvényében. A viszkozitás a hőmérséklet emelkedésével mindig csökken, ennek a mértékét mutatja a viszkozitási index. Minél magasabb egy kenőolaj viszkozitási indexe, annál kevésbé csökken a viszkozitása a hőmérséklet függvényében, illetve megfordítva, annál kevésbé nő a viszkozitása, ha csökken a hőmérséklet. A magas viszkozitási index egy alapvetően jó tulajdonság, hiszen szélesebb hőmérséklet tartományban használható a kenőolaj. A fontossága viszont felhasználási terület szerint igen változó. Meghatározásának tipikus szabványa az ASTM D2270.
Mikor számít különösen a viszkozitási index?
Leginkább olyan környezetben, ahol széles hőmérséklettartományban működik a berendezés, különösen meghatározó érték a hidraulikaolajok esetén. Jó példa magas viszkozitási index igényre például a személygépjárművek futómű hidraulikaolaja (tipikusan Citroen, Peugeot) vagy hidraulikus kabriótető mozgató mechanizmusa, ahol a viszkozitás még extrém hidegben sem csökkenhet sokat, mert a kis furatokon nem tudna felépülni időben a megfelelő nyomás (LHM típusú olaj).
Ennél talán hétköznapibb eset a hidrohajtással rendelkező nagyteljesítményű trakotorok és munkagépek világa, ahol a hidraulikarendszer nem csak a munkahengerek mozgatására használja az olajat, hanem a hidromotorok segítéségvel a jármű mozgatására is. Itt nem csak a szokásosnál magasabb hőmérséklet, hanem a hajtás során keletkező nyíró igénybevétel is csökkenti a viszkozitás értékét. Ilyen esetekben általában nem HLP, hanem HVLP típusú hidraulikaolajat használnak, amelynek viszkozitási indexe a HLP 90-110 környéki értéke helyett a 140-160-as tartományba esik.
Tipikus VI értékek
- motorolaj (ásványolaj bázis - egyfokozatú) - 90-110
- motorolaj (ásványolaj bázis - többfokozatú) - 110-140
- motorolaj (szintetikus) - 140-160
- hajtóműolaj (ásványolaj bázis) - 90-110
- hajtóműolaj (szintetikus) - 120-150
- hidraulikaolaj HLP - 90-110
- hidraulikaolaj HVLP - 140-160
- UTTO - 130-160
- LHM - 300 felett